ZAKRES UMIEJĘTNOŚCI DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ, UBIEGAJĄCYCH SIĘ O WYDANIE KARTY ROWEROWEJ
Zagadnienia |
Treść nauczania |
Cel zajęć |
1 |
2 |
3 |
Bezpieczeństwo pieszych |
Zasady obowiązujące pieszych w różnych miejscach i sytuacjach drogowych. |
Osoba szkolona zna zasady obowiązujące pieszych w ruchu drogowym, rozpoznaje znaki drogowe i stosuje się do nich, właściwie reaguje na sygnały oraz polecenia, potrafi dostosować swoje zachowanie do zaistniałych sytuacji, rozumie konieczność używania elementów odblaskowych. |
Rowerzysta na drodze publicznej |
Warunki dopuszczenia rowerzysty do ruchu drogowego: -ukończone 10 lat, – uzyskanie zgody rodziców, – znajomość zasad ruchu drogowego, – opanowanie techniki jazdy, – uzyskanie karty rowerowej. |
Osoba szkolona zna i rozumie wymagania niezbędne do uzyskania karty rowerowej. |
Bezpieczeństwo rowerzysty |
Rowerzysta – wygodny strój i obuwie dostosowane do warunków atmosferycznych oraz właściwe wyposażenie: kask, rękawice, kamizelka i inne elementy odblaskowe. Rower – obowiązkowe wyposażenie mające istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy: oświetlenie, sprawne hamulce, sprawny sygnał dźwiękowy. |
Osoba szkolona potrafi wyjaśnić znaczenie: właściwego ubioru, w tym kasku, sprawnego roweru, stosowania różnego rodzaju elementów odblaskowych dla bezpieczeństwa rowerzysty. |
Konserwacja i obsługa roweru |
Konserwacja roweru: usuwanie brudu, ustawianie siodełka, kierownicy i świateł, sprawdzanie stanu ogumienia, łańcucha i hamulców. |
Osoba szkolona wie, jak należy przygotować rower do jazdy. Umie wykonać podstawowe czynności z zakresu konserwacji roweru. |
Technika jazdy rowerem |
Doskonalenie umiejętności: wsiadania i ruszania, jazdy na wprost, jazdy po łuku, jazdy z trzymaniem kierownicy jedną ręką, hamowania i zatrzymania. |
Osoba szkolona ma opanowaną technikę jazdy rowerem. |
Hierarchia ważności norm, znaków i sygnałów drogowych oraz poleceń dawanych przez osobę kierującą ruchem |
Analiza przykładowych sytuacji, w których ma zastosowanie hierarchia ważności dyspozycji: poleceń, sygnałów, znaków i obowiązujących przepisów w odniesieniu do kierujących pojazdami i pieszych. |
Osoba szkolona zna przyjętą hierarchię ważności reguł w ruchu drogowym i jej przestrzega. |
Zasady obowiązujące rowerzystów w ruchu drogowym; śluza rowerowa |
Zasady: ruchu prawostronnego, ograniczonego zaufania, szczególnej ostrożności; wykorzystanie śluzy rowerowej. |
Osoba szkolona potrafi wyjaśnić znaczenie stosowania tych zasad w ruchu drogowym. |
Kultura na drodze |
Regulacje normujące życie społeczne: unikanie zachowań agresywnych, tolerancja, życzliwość, empatia. |
Osoba szkolona ma świadomość, że przestrzeganie norm społecznych na drodze zwiększa bezpieczeństwo i wygodę wszystkich uczestników ruchu drogowego. |
Manewry |
Zdobywanie umiejętności: włączania się do ruchu, skręcania w prawo, skręcania w lewo, zawracania, wymijania, omijania, wyprzedzania, zatrzymywania, w tym zatrzymania z wykorzystaniem śluzy rowerowej. |
Osoba szkolona potrafi bezpiecznie wykonać wymienione manewry. |
Zagrożenia w ruchu drogowym |
Analiza różnych sytuacji wynikających z niewłaściwego zachowania rowerzysty w ruchu drogowym. Przyczyny wypadków drogowych spowodowanych przez rowerzystów. |
Osoba szkolona potrafi przewidzieć następstwa niewłaściwych zachowań rowerzysty, trafnie ocenia sytuacje i wyciąga wnioski. |
Znaki i sygnały drogowe, w szczególności dotyczące rowerzystów |
Rodzaje sygnałów i znaków drogowych i ich analiza w odniesieniu do konkretnych sytuacji w ruchu drogowym. |
Osoba szkolona zna znaki i sygnały drogowe i właściwie na nie reaguje. |
Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniach |
Zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach: równorzędnych, z drogą z pierwszeństwem, o ruchu okrężnym, o ruchu kierowanym. |
Osoba szkolona potrafi określić, komu ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu na konkretnym skrzyżowaniu. |
Sygnały wysyłane przez różne pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym |
Sygnały pojazdów uprzywilejowanych w ruchu. Sposoby sygnalizowania planowanych manewrów, np. skrętu w lewo lub w prawo, zmiany pasa ruchu, zawracania, włączania się do ruchu, cofania. |
Osoba szkolona właściwie interpretuje sygnały wysyłane przez różne pojazdy i odpowiednio na nie reaguje. |
Bezpieczna prędkość |
Droga zatrzymania w zależności od warunków, w jakich porusza się pojazd, i jego prędkości. |
Osoba szkolona rozumie zależność długości drogi hamowania pojazdu od różnych czynników. |
Wycieczki rowerowe |
Zasady obowiązujące rowerzystów jadących w grupie: dozwolona liczba rowerzystów, zachowanie bezpiecznej odległości, dostosowanie tempa jazdy do najsłabszego członka grupy, zasady ruchu drogowego. Bezpieczne przewożenie bagażu na rowerze – rozłożenie bagażu i jego umocowanie. |
Osoba szkolona zna obowiązujące zasady ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie jechać w grupie. Potrafi określić, co i w jaki sposób można przewozić na rowerze. Przewiduje zagrożenia mogące być skutkiem niewłaściwego przewożenia bagażu. |
Postępowanie w razie wypadku |
Przekazywanie informacji o wypadku. Udzielanie pierwszej pomocy, numery alarmowe, treści przekazywanych informacji. |
Osoba szkolona zna numery alarmowe oraz potrafi sformułować i przekazać informację o wypadku. Umie podjąć odpowiednie działania w przypadku wystąpienia drobnych urazów. |
Zachowanie rowerzysty na drodze dla rowerów |
Przekazanie informacji na temat niebezpieczeństw wynikających z poruszania się po drodze dla rowerów oraz zasad obowiązujących rowerzystów jadących po drodze dla rowerów. |
Osoba szkolona zna obowiązujące zasady ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie jechać po drodze dla rowerów. |